Túrázni mentem header, Facebook ikon Túrázni mentem header, Youtube ikon Túrázni mentem header, Instagram ikon

KDP 6 – Eplény – Zirc

Videó Track

Csúcs!

Az utolsó két etapra a csajok is elkísértek. Ezúttal Zircre helyeztem a bázist, mivel a piros jelzés Eplénytől egy jó nagy kört ír le, mire északról befut a végállomáshoz. Bakonybélen volt a ki-beszállópont. Nagyon meleg, sár és víz várt rám. Nekem pedig az összesen 85 kimin két lövésem maradt, hogy behúzzam a legjobb átlagomat a KDP-n is. 4:48-kor benyomtam a pecsétet és neki is indultam.

Már pirkadt, de még felhős volt az ég, így az első fél órában fel kellett csapnom a fejlámpát. Az előző napok esőzései nyomán pedig a talaj megszívta magát vízzel, és tapadós sár alakult ki, ami igen jól tempózható, szóval szokásomtól eltérően erős tempóval kezdtem bele. Szinte folyamatosan emelkedett az út a Papod csúcsáig, de nem volt veszélyes, tehát 5km/óra feletti tempót tudtam tartani. A csúcsra érve egy tisztáson magasodott a faszerkezetes kilátó, mely 360 fokos körpanorámát adott. Nem másra, mint a Kőris-hegyre, a Balatonra a korábbi és a későbbi utamra.

Meglehetősen párás, ködös volt az idő, de ettől csak még sejtelmesebbnek hatott. Bakancslistás hely, és a KDP legjobb kilátópontja is egyben.
Innen egy nyergen át a Borzás-hegyi csúcs felé vitt az utam, aminek teteje kopasz, így a gerincen szintén megkaptam a panorámát, sőt, mivel a nap ekkor már előbújt, egészen elképesztő árny és fényjátékot is a fák lombjain keresztül. Hamarosan aszfaltút következett, ami levitt Hárskútig. Belefutottam, hogy javítsak az átlagon. Úgy voltam vele, hogy ha féltávnál nem érzek fáradságot, akkor ez a nap lesz a rekordkísérlet. Ellenkező esetben az utolsó etapon kényszerülök erre a bravúrra. A falutól reméltem egy boltot, ami esetleg nyitva van, de ez nem jött be. Bélyegzés és toltam tovább hosszan, egyenesen, egy műúton, amit nemigen szeretek. Nem sokkal később tanyák mellett haladtam, és csekély emelkedés után el is értem az Augusztin kulcsosházat, ahol szintén bélyegezni kellett.

Kicsit feltöltöttem a raktáraimat és nekiduráltam magam a bozótosnak, merthogy innen egy rövidebb szakaszon az következett. Az igazi problémát a leveleken megtapadt víz okozta. Derékig csuromvizes lettem, de szerencsére a felszerelésem bírja a strapát, ahogy mindig. Valójában ez igen komoly magabiztosságot ad, mert tudom, hogy minden eshetőségre fel vagyok készülve. Meglepetés majdhogynem kizárva. Ehhez mondjuk pár ezer kilométert mennem kellett. De van, amit csak tapasztalás útján lehet megszerezni.

A Hajagon meneteltem tovább, meglehetősen rendetlen erdőben, kissé nyomasztónak tűnt, majd egy sátortábornál tévedtem el kissé, a Fekete-séd közelében. Hengerelt útra kerültem és ez vitt egészen a már jól ismert OKT vonalvezetéséig, Pápavár aljáig. Változott az erdő, sűrűbb lett és kiváló árnyékot biztosított. Ezzel együtt a térerőm is odalett, így Bakonybélig „rejtve” túráztam. Rejtve a család elől, amit ők nem szeretnek. Érthető, habár valaki mindig tudja, merre tartok, és amúgy is vigyázok magamra. Az idővel továbbra sem álltam annyira jól, 5,3 km/óra volt az átlagom, ami éppen csak egy hajszállal volt jobb, az eddigi legjobbnál. Elég egy kis lassulás és oda az egész.

Nos, ezen a ponton el is döntöttem, hogy maximumra kapcsolok, és majd másnap lazítok inkább. Sokat vártam a terep utolsó harmadától, és nem is csalódtam benne. Szintben robogtam tovább, jól kitaposott erdei ösvényen, ami egyfolytában kanyargott a hegyoldalban, vagy éppen egy töltésen, hol sziklák között, hol pedig puha mohaszőnyegen. Roppantul élveztem. Ezzel elértem a KDP legnyugatibb pontját és innen kelet felé fordultam egy darabon, hogy aztán egy hegyen átjutva megszakítsam a menetelést.

Láthatóan javult az időm, de ennyi nem volt elég nekem. Minden energiát belevittem, ami a jelenlegi szintemen lehetséges és ez azt eredményezte, hogy 6 km/óra lett a mozgási – és 5,7 km/óra lett az átlagsebességem ezen a 45 kimin. A csavar az volt benne, hogy nem fáradtam el igazán. Lebattyogtam a településre és bevágtam a kólámat, aztán jött is a busz és már 14:00 körül Zircen voltam. Egy kis pihi, fürdés, aztán éttermezés, majd elmentünk a gyerkőccel a Római-fürdőhöz, de csak azért, mert nem sétáltam aznap eleget.

Reggel nem indultam korán, inkább lazulóra akartam venni a figurát, hiszen a skalpot már behúztam, tét nélkül sétálgathattam. Nem is kapkodtam. Annyira. Átmentem újra a hegyen a zöld kereszten át, vissza a pirosra, de előtte lekanyarodtam egy kis kitérőre a Witt Lajos kilátóponthoz. Onnan nagyon közelinek tűnt a Kőris-hegy, ami a KDP második felében végig felbukkant időről-időre.

Belém hasított az érzés, hogy alig kezdtem bele két hónapja ebbe a kalandba, és már csak harminc egynehány kimi van hátra, és itt a vége, megint cél nélkül maradok, egy időre. Egy árokban lépdeltem, patakokon át, mocsarak mellett, természetesen csalán kíséretében. Aztán ebből kiérve bélyegeztem egyet az Odvaskő panzió bejáratánál, ahol egyébként előző nap kajáltunk. Elindult a hegymenet.

Természetesen érintettem az Odvas-kő barlangot, majd erdei ösvény következett, egészen a csúcsig. A Magas-Bakony az egyik legjobb terep az egész országban. Ki is élveztem minden lépést. Öröm volt a kilátó aljához érni és az emlékeket felidézni. Ez a KDP legmagasabb pontja. A teljes út során alig találkoztam túratársakkal, de itt voltak néhányan. Váltottunk pár szót, aztán ki-ki a maga útján folytatta tovább.

Ahogy leértem 500m szint alá, a szép erdő átváltott unalmas, egysíkú szakasszá egészen Vinyéig. Éreztem némi fáradtságot, ezért ezt a szakaszt meghúztam, hogy a végső nagy durranást kiélvezhessem. Ez nem volt más, mint a Cuha-völgy. Az utolsó 13 kimi.

Rendkívül népszerű, könnyen bejárható, emiatt nagy tömeg van. Sosem jártam még itt, és hozta, amit vártam tőle. A vasút ott kanyarog a patak mellett, viadukton és alagutakon át, közben maga az út is via ferrata helyekben bővelkedik, pihenőkkel, széles, árnyas utakkal, és kiváló, szurdokhoz méltó hőmérséklettel, egészen az utolsó előtti bélyegzőpontig, a Porva-Csesznek megállóhelyig.

Onnan aztán sajnos egyre inkább visszavált a Bakonytól már „elvárt” dzsindzsás, alig egy nyomtávos, helyenként erősen napos útvonallá. Szóval a felső része számomra már nem volt élvezetes, így hát még utoljára csak oda kellett lépnem, de ez már nem esett jól. Véget nem érő útnak tűnt, és megváltás volt megpillantani végül a Ciszterci apátság tornyait. Utolsó pecsét a helyére, majd irány a 0. kilométerkő.
Ott vártak engem, ahol mások elindulnak. Én mindig külön utakon járok, nekem ez az irány volt a kézenfekvő. Nem éreztem akkora katarzist, mint tavaly ilyenkor a kék végén, de ettől még élveztem és bizony el kell ismernem, hogy összességében több volt a látnivaló és az élvezetes szakasz, mint azt az ember elsőre gondolná. A Dunántúl rejtett kincseihez és emblematikus helyeihez kalauzol végig, főleg, ha a kitérőket is belevesszük, melyekhez nem minden esetben mentem el. Egy okkal több, hogy újra visszatérjek egyszer. Ég veled KDP!…