Túrázni mentem header, Facebook ikon Túrázni mentem header, Youtube ikon Túrázni mentem header, Instagram ikon

OKT 22 – Sárvár – Írott-kő

Videó Track

Az utolsó lövés

Nehéz szavakba önteni a legvégén egy ilyen hosszú út élményeit, de megpróbálom.

Az egyik célom végig az volt, hogy ezúttal ne utólag értékeljem, hogy mennyire fantasztikus élményben volt részem, hanem ott és akkor. Bátran mondhatom, hogy ez most sikerült. Nem érzem a már-már szokásos „űrt”, amit hasonló alkalmak szoktak maguk után hagyni. Ezzel együtt a szó jó értelmében, örültem neki, hogy vége, mert nagyon sok figyelmet kívánt, és túlzottan lefoglalta a gondolataimat.

Talán a legjobb, ha azt mondom, ahhoz, hogy ezt valaki igazán megértse, át kell élnie, végig kell az úton mennie. Teljesen mindegy milyen célból, mennyi idő alatt, milyen irányból. Csak végig kell mennie. Ezt az utolsó kilométereken értettem meg. Én kihívásokat kerestem, de kalandokat kaptam. Egyáltalán nem azt, amire számítottam. Számomra leginkább egy mentális tréning volt. Az alkalmazkodás, a türelem, az alázat, a kitartás, a láss, ne csak nézz szemlélet, és még sorolhatnám. Fizikálisan nem igazán volt megterhelő, de legalább jó kondiban tartott. A hegymenetekben és középtávon azért javult a teljesítményem. Úgy érzem, eddigi legjobb formámban fejeztem be a Kéket.

Minden jó és kevésbé jó dolgot összevetve is imádtam ezt az időszakot, nagyon is. Szerencsés vagyok, hiszen rengeteg olyan helyszínen kanyargott a Kék, ahol régi emlékek vettek körbe és emiatt igazán érzelmesek lettek azok az etapok.

Szóval, amikor kora reggel elindultam Sárvárról, már erős szél fogadott. Ezt az egyet akartam végig elkerülni, hogy azon a szakaszon ne fújjon. Mert ha ott fúj, az rendszerint északnyugat felől jön, az meg pont szembeszél, 60 kilométeren keresztül, amiből jó 25 kimi a pusztában megy. Nem volt éppen ideális. A célom leegyszerűsödött. Eljutni Kőszegig. Nos, a város határában, a gátra érve szembesültem azzal, ez kemény dió lesz. Csényeújmajornál már olyan erős szél tombolt, hogy időnként megállásra kényszerített az ereje. Folyamatosan kaptam az arcomba, lökések nélkül. A radar szerint átlagosan 70-80 km/órás szél volt. Úgy tudtam csak haladni, ha előredőltem, mint egy hegymeneten. Alig vártam az erdőt. Bögöt előtt és után is kaptam belőle, de aztán újból jött a szántóföld, ráadásul át kellett mennem az M86-os felett.

Ott brutális oldalszél fogadott, nem bírtam vonalban menni. Szeleste után javarészt fák, és nyugodtabb körülmények között folytattam utamat. Beértem egy sűrű fenyőerdőbe. Tűlevélágy, gyantaillat. Isteni. Ezen a vidéken erre a legkevésbé sem számítottam. Jó ideig élvezhettem, és amikor kiértem belőle ugyanolyan sötét maradt. Megdörrent az ég. Egy vihar lihegett a sarkamban. Nem tudtam megállapítani, hogy pontosan merre vonul, de lassan mozgó cellának tűnt. Bár a szelet kevésbé éreztem a fák között, azok hajlongtak rendesen. Semmi kedvem nem volt egy ilyen viharhoz az erdőben. Odaléptem neki.

A szakasz második felében ismét jöttek a véget nem érő egyenesek. Annyi volt a különbség, hogy jól lehetett haladni, és szebb volt a táj, mint legutóbb. Egy kicsivel. De ettől még idegőrlő, amikor egy irányban kellett haladnom 1 órán keresztül, aztán fordultam egyet balra és megint egy óra menetelés következett. Pedig bőven 5km/óra feletti tempót toltam ezekben a körökben.

Tömördön – az út kétharmadánál – úgy tűnt, leráztam a vihart. Az órára pillantva láttam, hogy az átlagom is 5-ös körüli. Pedig ezúttal nem akartam játszani, de ha már így alakult, miért is ne. Kizártam a külvilágot és maximumra kapcsoltam. Csak jóval később, az államhatár tábla zökkentett ki, meg az éppen eleredő eső. Közeledtem Kőszeghez. Amikor beértem a Fő térre, elállt, én pedig konstatáltam, hogy 60 kilométeres távon is megy az 5,3 km/óra. Ment is az ököl a levegőbe. 18 km és 2 bélyegzés maradt, ezzel a gondolattal tettem el magam.

Rendhagyó módon, ezen a szakaszon nem egymást követő két napon túráztam. Illetve úgy mondanám, hogy fenntartottam magamnak a választás jogát, mivel négy napot töltöttünk Kőszegen. Nem véletlenül. Végig bevállaltam bármilyen időjárást, ami éppen jött – igaz javarészt kegyes volt velem – de most biztosra akartam menni, hogy az utolsó métereken közel ideális körülmények legyenek. Így történhetett, hogy végül 2 nap szünet után szántam rá magam az utolsó lövésre.

Izgatottan, várakozásokkal telve indultam el a szállásunkról. Éppen harangoztak, amikor ráfordultam az emelkedőre, ami felvitt a Kálváriához és a Trianoni emlékhelyhez. Kicsit elszoktam az emelkedőktől, de egyébként is igyekeztem lassan menni, a táj mégis suhanni látszott. Mintha azt akarta volna közölni, hogy ne tököljek, ha már eddig sem tettem. Több vaddal is találkoztam, és szinte mindegyik jól megnézett magának, mielőtt tovatűnt. Némi ereszkedés után elértem a Hétvezér-forrást. Honfoglaló ősapáink nevével fémjelzett csapokból csordogált a friss, hideg víz, egy oszlopos félkörívű emelvény aljából. Körben padok és szaletlik voltak. Le is pihentem.

Innen egy combos kaptató vitt fel az Óház-kilátóig, ahonnan csodás panorámát kaptam, de csak Kőszegre, ugyanis nagyon párás volt a levegő. Ezzel az is eldőlt, hogy a tetejéről sem fogom látni a Balatont, ami pedig nagy vágyam volt. Majd legközelebb, ha lesz olyan alkalom.

Ezután aszfaltúton ereszkedtem gyöngéden, a Stájerházak mellett, majdnem az országhatárig, aztán egy hirtelen kanyar határozottan beterelt az erdőbe. A Hörmann-forrásig kapaszkodtam fel, és innen az Írott-kő kilátó már csak két kilométeres távolságban van, de én természetesen tettem egy kitérőt az OKT nyugati végpontjához, ami Velem határában helyezkedik el, az erdő közepén. Ehhez egy közepesen meredek lejtőn kellett ereszkedni, olyan 150 métert. Fogalmam sem volt, pontosan hol van, csak azt, hogy a Szent Vid kápolna környékén kell lennie. Nem sokkal később egy tölgyfa takarásából tűnt fel. Kirázott a hideg. Sokkal jobban tetszett, mint a keleti társa. Odaléptem, megérintettem, és elmosolyodtam. A fejemben elkezdett visszafelé pörögni, ez a majd 1300 km hosszú út. Egy felgyorsított videó volt, telis tele élményekkel. Közben az emlékmű mellett lévő kőrakásra elhelyeztem a saját kavicsomat, és jó darabig ácsorogtam ott néma csendben. Ugyan járt arra néhány túrázó, de valószínűleg érzékelték, hogy most nem kellene megzavarni. Nem is tették.

Nagyon nem akaródzott továbbállni, de nem maradhattam ott örökre, így igazán lassú léptekkel elindultam visszafelé. Az emelkedés alján hátranéztem, hogy végleg elköszönjek a helytől. Egy srác futott mögöttem egy vizslával. Hát legyen. Utolsó emelkedés, utolsó játék. Nem is én lennék, ha ez nem pörgetett volna fel. Feltekertem mindent, amim csak van. Nem tudott közeledni, pedig a srác futott, én csak gyalogoltam. Az egyik kanyarban bevártam, majd beszélgetni kezdtünk, habár ilyen tempónál azért én is kapkodom a levegőt rendesen. Ő is kapkodta. Mint kiderült, ultramaraton futó, és éppen edzést tartott. Belekérdezett, hogy én mit csinálok, majd elismerően biccentettünk egymás felé. Szintben folytatódott az út, lerázott, én pedig visszavettem a tempóból.

Piszok jól esett az a hegymenet, de aznap nem akartam kapkodni. Minden lépésnek, minden levegővételnek súlya volt. Amikor már tényleg csak néhány 100 méter volt hátra a kilátótól, a srác már visszafelé futott és taps kíséretében gratulált. Nagyon megtisztelő gesztus volt egy ilyen kaliberű sportolótól, és ettől úgy éreztem, én is komoly sportoló vagyok, ha csak egyetlen percre is. Már ettől elérzékenyültem, de amikor ráfordultam a kilátóhoz vezető útra, akkor megpillantottam az Annát, ahogyan ott állt a bélyegző mellett. Teljes erőből futni kezdtem, ahogy csak bírtam, majd egymás nyakába ugrottunk. A hely tele volt túrázókkal, de én ebből semmit sem érzékeltem. Elvittek a pillanatok, meg a gondolatok. Megkértem, hogy nyomja be nekem az utolsó pecsétet. Felmentünk a kilátóba, de összefüggéstelen mondatok jöttek csak ki a számon. Pár perc után elindultunk lefelé, az Osztrák oldalon lévő parkolóhoz. Visszafordultam és végérvényesen búcsút vettem.